måndag 9 november 2009

Svårt med det analoga

Jag hade tänkt att strunta i min infalls idé om att utmana mig själv. Men nu när Igor har lämnat en kommentar om detta så känner jag mig manad att fortsätta. Lite trist att min första utmaning misslyckades :-) Det blev inga tre kommentarer, får skylla på att jag har jobbat hela helgen. Jag var inne och kommenterade i en blogg som jag är inne på ofta, Susanne Otterberg. Där vi får följa hennes mormor och morfar, "Ruth & Kurt". En annan blogg som jag har tagit hjälp av i helgen är Fotografiskt. Där hittade jag ett tips om att kalibrera avståndsmätarenKonica auto S3. Jag har inte hunnit testa det än. Jag tror i och för sig inte att det är huvudproblemet med mina sunkiga negativ jag får vid framkallning. De är inte bara suddiga utan rent allmänt dåliga. Jag kör med Calbe R09 framkallare och T-max fix. Film Tri X 400. Jag följer anvisningarna och får ändå dåligt resultat. Jag har beställ en annan film jag ska testa Ilford HP5+. Tänkte även testa en annan framkallare, det kanske funkar bättre för mig.
Några bilder direkt från negativ utan att passera Photoshop:



Jag ska göra ett försök med att förlänga framkallningstiden lite.

5 kommentarer:

Igor Videla sa...

Hur funkar konican?
Är också sugen på att börja köra analogt igen.

Jag sa...

Den funkar bra. Den är hur skön som helst och snygg! Har även köpt en Canon QL 19. Måste bara få kläm på framkallningen.

Erik sa...

Jag tycker inte dina bilder verkar komma från dåliga negativ. Bra gråskalor och toner, speciellt bra exponering på den med kvinnan vid fönstret. sen att det är lite suddigt kan ju bero på rörelseoskärpa, kvalitet på objektivet etc. Jag har fotat lite med en canonet ql-17 gIII och får liknande bilder som du. Har nu börjat fota med en Pentax 6x7 och ska börja framkalla med calbe r09 jag också, så vi får se hur det blir med de stora negativen :)

Jag sa...

Hej Erik och tack för kommentaren.

Det var min scanner jag inte riktigt hade fått grepp om. Nu funkar det bättre tycker jag. Jag har kollat in en Canonet ql-17 gIII på Tradera. Vi får se vad tomten säger.

Anonym sa...

Kul!

Mina bilder ser grå och kontrastlösa ut när de kommer direkt ur scannern; curves i Photoshop/GIMP eller något liknande fungerar oftast, lite som att välja fotopapper med olika hårdhetsgrad.

Gustav